Obrabotka Metallov 2021 Vol. 23 No. 4

ОБРАБОТКА МЕТАЛЛОВ Том23 № 4 2021 172 МАТЕРИАЛЫ РЕДАКЦИИ планирования компании , основанный на анализе как внутренних возможностей организа - ции , такивнешнихконкурентныхсил , поискепутейиспользованиявнешнихвозможностей с учетом специфики компании . Стратегическое планирование опирается на свод правил и процедур , содержащих серию методов , использование которых позволяет руководите - лямкомпанийобеспечить быстрое реагирование на изменение внешнейконъюнктуры . Ктаким методам относятся : стратегическое сегментирование ; решение проблем в ре - жиме реального времени ; диагностика стратегической готовности к работе в условиях будущего ; разработка общего плана управления ; планирование предпринимательской позиции фирмы ; стратегическое преобразование организации . Процесс стратегическо - го планирования представлен в виде замкнутого цикла , состоящего из девяти после - довательных этапов , каждый из которых представляет собой логическую последова - тельность мероприятий , обеспечивающих динамику развития системы . Результатом разработанной автором методики стратегического планирования является предложе - ние перехода к « интерактивному стратегическому менеджменту », который в своей концептуальной основе ориентируется на творческий потенциал всего коллектива и изыскание путей его построения на базе оперативного преодоления ускоряющихся из - менений , возрастающей организационной сложности и непредсказуемой изменяемо - сти внешнего окружения . Это же авторское резюме наанглийском языке A considerable part of innovative plans concerning implementation of developments with underlying novelties either do not reach the implementing stage, or in fact yield less benefit than anticipated. One of the reasons of such failures is the fact that the manager lacks real tools for planning, evaluating and controlling innovations. The article brings forward the mechanism for a strategic planning of a company, based on the analysis of both inner company’s resources, and outer competitive strength, as well as on searching ways of using external opportunities with account taken of the company’s specific character. Strategic planning is based on a code of regulations and procedures containing a series of methods, the use of which makes it possible for company’s manager to ensure prompt measures of reaction to outer business environment changes. Such methods include: strategic segmentation; solving problems in real-time mode; diagnostics of strategic readiness to operate in the context of the future; working out a general plan of management; planning of the business position of thefirm; strategic transformation of the company. Strategic planning process is presented as a closed cycle consisting of 9 successive stages, each of them represents a logical sequence of measures ensuring the dynamics of system development. The developed by the author strategic planning methods result in the recommendation to proceed to “interactive strategic management” which is conceptually based on the constructive potential of the collective body, on searching ways of its building on the basis of effective overcoming accelerating changes, increasing organizational complexity, and unpredictable changeability of the environment.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk0ODM1