Actual Problems in Machine Building 2016 No. 3

Актуальные проблемы в машиностроении. 2016. №3 Инновационные технологии в машиностроении ____________________________________________________________________ 155 широком интервале нагрузок от 4,9 до 6,86 МПа. Коэффициент трения покрытия состава № 2 (70% Al + 30% УДА + B4C) достигает своего минимального значения, равного 0,02, при 5,88 МПа. 2. Износостойкость и антифрикционные свойства образцов с покрытиями намного превосходят свойства стандартного алюминиевого поршневого сплава. Список литературы 1. Лобанов В.К., Чуйкова Е.В . Выбор технологии изготовления поршней ДВС // Кузнечно- штамповочное производство. Обработка материалов давлением. – 2007. – № 12. – С. 10–12. 2. Хрулев А . Современные поршни // Автомобиль и сервис. – 2007. – № 11. – С. 21–23. 3. Литые дисперсно-упрочненные алюмоматричные композиционные материалы: изготовление, свойства, применение: монография / Т.А. Чернышова и др. – Ульяновск: Изд-во УлГТУ, 2012. – 296 с. 4. Yakovlev V.I., Sobachkin A.V., Sitnikov A.A . Application of self-propagating high-temperature synthesis and mechanoactivating treatment for producing multi-component composite alloying materials // Applied Mechanics and Materials. – 2013. – Vol. 379. – P. 173–177. 5. Effect of modification and ceramic particles on solidification behavior of aluminum-matrix composites / Sh. Wu, Ya. You, P. An, T. Kanno, H. Nakae // Journal of Materials Science. – 2002. – Vol. 37, N 9. – P. 1855–1860. 6. Combustion modes of nanoscale energetic composites / S. Son, G.M. Dutro, K.M. Zaseck, D.J. Vandewalle, R.V. Reeves // International Journal of Energetic Materials and Chemical Propulsion. – 2009. – Vol. 8, N 4. – P. 309–319. 7. Особенности формирования покрытий из алюмоматричного углеродсодержащего композиционного материала при газодетонационном напылении / А.В. Собачкин, В.И. Яковлев, А.А. Ситников, М.В. Логинова, С.Г. Иванов, А.П. Свиридов // Фундаментальные проблемы современного материаловедения. – 2015. – Т. 12, № 4. – С. 444–449. TRIBOLOGICAL PROPERTIES OF GAS DETONATION COMPOSITE COATINGS FOR PISTONS OF COMBUSTION ENGINES Sobachkin A. V. , Master’s Degree student, e-mail: anicpt@rambler.ru Sitnikov A. A. , D.Sc. (Engineering), Professor, e-mail: anicpt@rambler.ru Yakovlev V. I. , Ph.D. (Engineering), Associate Professor, e-mail: anicpt@rambler.ru Sviridov A. P. , Ph.D. student, e-mail: anicpt@rambler.ru I.I. Polzunov Altai State Technical University, 46 Lenin Prospekt, Barnaul, Altai region, 656038, Russian Federation Abstract It is investigated the wear resistance and antifriction properties of coatings of piston internal combustion engine, obtained through gas detonation spraying alumo matrix composite. It was found that the wear resistance and antifriction properties of these coatings are far superior to the properties of standard aluminum alloy piston. It is found that the minimum value of the coefficient of friction coating composition № 1 (70% Al + 30% C + B4C) is 0.015 in a wide load range from 4.9 to 6.86 MPa. The coefficient of friction coating composition № 2 (70% Al + 30% of the UDA + B4C) reaches its minimum value equal to 0.02, at 5.88 MPa. Keywords composite material, detonation-gas spraying, piston, cover, wear resistance, antifriction

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk0ODM1